SELAMAT DATANG

Monday, February 1, 2010

"TIP-TIP KESIHATAN"

SENGATAN KALA JENGKING
Redakan kesakitan akibat disengat kala jengking dengan menumbuk lada hingga halus dan dicampur dengan minyak kelapa. Tampalkan pada tempat yang terkena sengat tadi.

TAPAK TANGAN KASAR

Ambil sebiji bawang merah,kupas kulitnya setelah itu hancurkan bawang merah tersebutdan sapu pada tangan yang kasar tadi.

BUAH CIKU
Buah ciku yang masak memang baik untuk pencernaan. makan 2biji ciku setiap hari akan menghindarkan sembelit. selain daripada itu daun ciku juga boleh merawat sakit perut memulas dan kerap buang air besar.
MENGHINDAR PENYAKIT
Makan sedikit garam kemudian minum segelas air suam pada waktu pagi, selain dapat menghindari penyakit, ia juga dapat membersihkan jantung dan paru-paru.
DEMAM PANAS
Ramas semangkuk asam jawa dengan beberapa kuntum bunga raya. selawat sebanyak 3kali kemudian sapukan ke kepala dan seluruh badan. biarkan sehari.
MENGGEMUKKAN ANAK YANG KURUS
Jika anak anda kurus, cubalah rawatinya dengan memberi air beras yang mendidih. amalkan memberi minuman ini selama seminggu.
PENAWAR SAKIT KEPALA
Jika anda sering diserang sakit kepala, selain makan ubat,amalkan petua ini :
- Ramas beberapa helai daun sirih di dalam mangkuk yang berisi air.
- Kemudian basahkan kepala dengan air dan daun sirih tersebut sambil memici-micit kepala selama 15minit.
- Tumbuk enam helai daun sawi hingga lumat. Campurkan dengan sedikit garam , lumurkan serta gosokkan perlahan-lahan pada dahi dan pelipis.
- Ramas asam jawa

0 comments: